Pengisian di dalam blog ini adalah hasil kiriman dari rakan-rakan siber yang mengirim artikel melalui facebook dan email.... mana-mana email yg elok dan macam bagus jer untuk dikongsi ... saya pastekan di sini.... Sebahagiannya pula saya salin dari majalah Ilmiah seperti Solusi dan Anis...terutamanya untuk panduan diri ini dan moga pembaca mendapat manafaat sama....InsyaAllah...

Friday, November 12, 2010

BERSELAWAT UNTUK NABI....

'Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya
berselawat untuk Nabi.
Hai orang-orang yang beriman,
berselawatlah kamu untuk Nabi
dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya
.” Surah al-Ahzab 56.
Lihat juga: ‘Nashr bin Abdurrahman al-Kufi
menceritakan kepada kami,
Zaid bin al Hasan – iaitu al Anmathi –
menceritakan kepada kami,
daripada Ja’far bin Muhammad, daripada
ayah Ja’far iaitu Muhammad, daripada Jabir bin Abdullah,
ia berkata:
Aku pernah melihat Rasulullah saw melaksanakan
ibadah haji pada hari Arafah,
saat itu beliau sedang berkhutbah di atas untanya;
al Qashwa.

Aku mendengar beliau bersabda:
Wahai manusia, sesungguhnya aku telah meninggalkan (sesuatu)
untuk kalian, sepanjang kalian berpegang
teguh kepada sesuatu itu nescaya kalian tidak akan pernah tersesat,
iaitu kitab Allah dan itrati keluargaku.’

Lihat Sahih Sunan at-Tirmidzi,
hadis nombor 3786,
bab sifat-sifat utama keluarga Nabi saw.

No comments:

Post a Comment