Pengisian di dalam blog ini adalah hasil kiriman dari rakan-rakan siber yang mengirim artikel melalui facebook dan email.... mana-mana email yg elok dan macam bagus jer untuk dikongsi ... saya pastekan di sini.... Sebahagiannya pula saya salin dari majalah Ilmiah seperti Solusi dan Anis...terutamanya untuk panduan diri ini dan moga pembaca mendapat manafaat sama....InsyaAllah...

Friday, December 31, 2010


Telah berkata secara terus-terang,
seorang ulamak
ibn tasawwuf
yang wafat pada 187H
asal dari kufah dan
menetap di mekah
bernama Fadil ibn 'Iyad

:"Meninggalkan 'amal kerana manusia adalah riya',
Ber'amal kerana manusia adalah Syirik.
Ihsan(Ikhlas) itu ialah
Allah menyelamatkan kamu dari keduanya"

Monday, December 20, 2010

Ujian Allah dalam pelbagai bentuk....

Ujian Allah datang dalam pelbagai bentuk. Dahulu aku melihat orang lain sentiasa diuji dengan pelbagai dugaan. Sakit, kehilangan harta benda, kehilangan orang tersayang. Itu tandanya Allah masih ingat akan kita. Dia mahu menguji hambanya supaya jika kita bersabar, insyaAllah kita kan mendapat ganjaran.

Dan aku tertanya, kenapa aku tidak pernah diuji dengan segala cabaran yang aku lihat terpaksa dipikul oleh orang lain? Lupakah Allah kepada aku?
Atau Allah sudah tidak sayang kepada aku?



Kemudian aku tersedar, yang ujian Allah itu juga boleh datang dalam bentuk kesenangan. Dan kadang-kadang kesenangan itu lebih berat ujiannya daripada kesusahan. Oh, aku sedang diuji waktu itu tanpa aku sedari.

Persoalannya, luluskah aku dengan ujian itu? Hanya Allah yang tahu.

Dan sekarang, mungkin Allah mahu aku merasa ujian yang aku pernah 'minta' dahulu. Ujian dalam bentuk kesusahan.
Susahnya kehidupan seorang pelajar.

Tidak pernah diduga oleh aku yang Allah akan menguji aku dalam bentuk ini. Kerana dahulu, soal pelajaran tidak pernah menjadi satu masalah.

Tetapi aku tahu. Allah tidak akan pernah menguji hamba-Nya dengan ujian yang tidak terdaya oleh kita. Persoalannya, mampukah aku lulus dengan ujian ini?

Setiap perkara yang berlaku, baik buruk mahupun baik, ada hikmahnya. Andai aku gagal dalam ujian ini, mungkin ada hikmahnya. Allah ada perancangan yang lebih baik untuk aku, lebih baik daripada perancangan manusia untuk aku.



Namun, aku hidup dengan manusia. Terarah dengan jangkaan, harapan dan sangkaan manusia. Sedar atau tidak, aku terpasa memenuhi semua tuntutan itu. Sehingga aku mungkin lupa yang kehendak Allah jauh melangkau segalanya.

Wednesday, December 8, 2010

Fadhilat Bercukur

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa:

“Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama 40 hari, supaya tidak lupa mengunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu-bulu ari”. (HR Muslim, Ibnu Majjah,Ahmad,Tirmidzi,Nasai dan Abu Daud)

Maksudnya, paling lama pun 40 hari memang kena servis bahagian-bahagan tersebut. Ada yang tak tahu so memang tak buat, tapi yang dah tahu pun tak buat jugak. Sampai ada yang tak pernah bercukur sampai bertahun-tahun lamanya.


Dan antara dialog Rasulullah SAW dengan Iblis,

Pertanyaan Nabi:

“Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?”

Jawab Iblis:

“Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situlah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu.”

Didalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Jabir larangan mendatangi isteri tengah malam sebelum bersisir lebih dahulu dan mencukur bulu ari-ari bagi orang yang baru pulang dari perjalanan jauh.

Kerana itu, penting untuk mencukur bulu ari-ari dan membersihkannya untuk mencegah kutu dan bau yang tidak enak.

Dari sudut saintifik:

Kawasan bulu ari-ari adalah kawasan mudah berpeluh dan banyak keluar peluh. Kalau malas cukur bulu tersebut, maka akan lebih banyak keluarkan peluh. So, bilakena kesan bahan kumuh dari badan serta najis-najis lain, mungkin amat sukar untuk dihilangkan. Lama kelamaan ia mendatangkan bau yang kurang enak. Tambahan pula, mencukur bulu ari-ari boleh mencegah daripada pembiakan kutu. Selain itu, ia juga membantu penjagaan kulit di kawasan kemaluan.

Sunday, December 5, 2010

24 perkara-perkara yang jangan dilakukan


Sesungguhnya di dalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yang mendatangkan keburukan kepada kita.


Terdapat 24 perkara-perkara yang jangan dilakukan yang seharusnya kita ambil iktibar supaya kita dapat memuhasabah diri sendiri.

1- Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini tidak disukai oleh ALLAH S.W.T.

2- Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki(selipar). Dikhuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita.

3- Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ianya merbahayakan.

4- Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.

5- Jangan tidur selepas solat subuh, nanti rezeki mahal (kerana waktu pagi itu membuka segala pintu keberkatan)

6- Jangan makan tanpa membaca BISMILLAHHIRRAHMANNIRAHIM dan doa makan. Nanti makanan yang dijamah adalah dari muntah syaitan.

7- Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebajikan atau kebaikan. Takut-takut anda mati dalam perjalanan.

8- Jangan pakai kasut atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.

9- Jangan biar mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

10- Jangan bergaul bebas di tempat kerja. Banyak buruk dan baiknya.

11- Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.

12- Jangan ego untuk meminta maaf kepada kedua ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

13- Jangan mengumpat sesama rakan taulan kerana boleh merosakkan silaturrahim.

14- Jangan lupa bergantung harap hanya kepada ALLAH S.W.T. dalam setiap kerja kita. Nanti sombong bila berjaya dan kecewa pula apabila gagal.

15- Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

16- Jangan banyak ketawa nanti jiwa mati.

17- Jangan biasakan berbohong kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih sayang orang kepada kita.

18- Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan kerana doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH S.W.T.

19- Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan kekal selamanya. Carilah kehidupan dunia untuk akhirat.

20- Jangan duduk dalam bilik air terlalu lama kerana di situlah tempat tinggal jin kafir dan syaitan.

21- Jangan merokok dan memasang kemenyan kerana asap itu adalah makanan jin.


22- Jangan lupa membaca BISMILLARRAHMANIRAHIM dan salam ketika masuk ke rumah. Dikhuatiri jin dan syaitan masuk bersama.

23- Jangan memakai tangkal kerana ALLAH S.W.T tidak sempurnakan agama seseorang itu jika memakainya tangkai. Hal ini adalah kerana dikhuatiri kita bergantung kepada tangkal, bukan kepadaNya.

24- Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata 'JANGAN' sebab semuanya untuk kebaikan dan kesungguhannya ALLAH S.W.T itu lebih mengetahui.

~ Yang baik itu adalah dari ALLAH S. W. T. dan yang buruk itu dari ALLAH juga tetapi disandarkan kepada kelemahan hambaNya. Bersama-samalah kita ambil pengajaran dari peringatan ini, inshALLAH~


DOA AKHIR DAN AWAL MUHARAM



DOA AKHIR TAHUN HIJRAH

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir

waktu Asar atau

sebelum masuk waktu Maghrib

pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :

"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam

pada setahun ini dan Allah binasakanaku satu saat jua.

Dengan sebab membaca doa ini,

Allah ampunkan dosanya setahun"


DOA AWAL TAHUN

Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib

pada malam satu Muharram.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :

"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini

kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat

memeliharanya daripada fitnah Syaitan".


Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi untuk selama-lamanya.

Demi kelebihanMu yang Maha Agung dan kemurahanMu yang melimpah,

sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaMu

perlindungan daripada syaitan yang terkutuk,

dari sekalian kroni-kroninya,

tenteranya dan penolongnya.

Aku juga memohon perlindungan dari nafsu amarah

yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan

melalaikan dengan perkara yang tidak bermanfaat

daripada mendekatkan diriku kepadaMu.

amin...

AMALAN SUNAT BULAN MUHARAM



Antara amalan disunatkan pada bulan Muharam:

Berpuasa.
Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun.

Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.

Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.

Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3 kali

Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3 kali


Perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):

1. Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

3. Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.

4. Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.

6. Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

8. Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."

9. Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.

10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000 kali. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.

11.Solat sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku solat sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11 kali.

12. Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

13. Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Dahsyatnya Doa Seorang Ibu


oleh Ustaz Abdullah Mahmud.

Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu

1. Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bila kita ada masa untuk buat benda tak baik tapi takda masa nak buat perkara yang baik

2. Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah

3, Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2 jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Menangislah kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak

4. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap wajah ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

5. Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka
a. Melihat kaabah sehingga menitis air mata
b. Membaca quran sehingga menitis air mata
c. Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air mata

6. 3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidor!
a. Anak
b. Ibu
c. Suami

Selingan: kata ustaz kalau kita ada perselisihan faham dgn suami sampai nak bercerai, tengok laa muka dia bila dia sedang tidor, kalau masih terbit perasan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai dulu...tapi jika tiada rasa tu semua maksudnya jodoh dah memang takde, boleh proceed pi mahkamah

7. Orang yang selalu menatap and memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya… kira tak menangis teruk laa..Bagi siapa yg masih ada ibu, pandang laa selalu

8. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menujukkan sesuatu pada ibu



9. Kalau ada niat yang baik teruskan laa..Allah akan bersama, jangan takut

10. Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai

11. Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di tempat yang terbaik

12. Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit” kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil “wasilah amal”
a. “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”
b. *** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal hal yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita
c. Tapi geng kalau sedekah RM1 takkan nak tuntutkan

13. Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit/musibah

14. Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnail laihirojjiun, ,, then cakap dengan Allah
a. “Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini”
b. “Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini”
Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan orang yang memerlukkan.

15. *** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

16. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita yang telah tiada!

17. *** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup
- Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedeh gak laa.. pi ke pusara mak kita cakap..“Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu mak bahagia engok cucu mak kawinkan” atau “bapa saya nak kawin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan..” Ustaz kata luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana.

18. Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam next time

19. Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan

20. Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya..

21. Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta datang masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk sedekah dah amat susah masa sekrg and takde masa jadi Allah hantarkan org2 susah ini untuk kita dapatkan pahala!

22. *** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan! ! “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana.

23. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah

24. *** Allah panjangkan usia ibu dan bapa supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak anaknya. Jagalah mereka dengan baik insyallah, syurga balasanya. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.

25. Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita


Selalu Bergaduh Dengan Ibu
26. Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada kemungkinan kita diganggu saka
- Antara ganguan saka, selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, susu bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi/ selalu sakit tulang belakang/ tulang belakang bengkok/ rasa mengantuk selepas asar
- Saka dipindahkan melalui Kasih sayang/ Harta pusaka, walaupun sebiji pinggan / Amalan / Sentuhan
- Symptom dah terkena saka
a. Tak boleh tidor lena tapi bila dekat azan subuh, senang lena
b. Bila dah peringkat teruk, di usia tua kita, tgh malam selalu lapar
c. Susah nak dapat anak, senang gugur
d. Ada rasa kelibat orang lalu
e. Yang lagi parah, saka bersetubuh dgn kita, mengandung tapi anak hilang dalam kandungan jadi bila nak berintim, bercakap laa sedikit kerana saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam
f. Cara hilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 sampai habis, insyallah saka akan cair dan keluar dari badan




- Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and cancer tulang.

- 3 penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari syaitan adalah cancer, aids and leukemia. Kalau dapat ni pi laa perawatan cara islam jugak.

- Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita tolong zikirkan

- Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas.. “Qulhuwallahuahad…” 1000x sehari


Anak Lari Dari Rumah
- Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari

- Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya

Anak Degil
- *** Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK
- Ni seram sket masa nak buat hehehe..mula2 je lepas tu ok..e.g. Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia



You can ask anything! Nak anak senang bangun ke sekolah.. just try and see.

Monday, November 29, 2010

cara memberi salam.


Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,

saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;

WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

WAALAI KUM SALAM

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata

Kirim salam, assalamualaikum pada ZIZAH ye” contoh lerr…

Dan bukannya : “Kirim salam kat ZIZAH yer



Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan“Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.” Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu


oleh Ustaz Abdullah Mahmud.


1. Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bila kita ada masa untuk buat benda tak baik tapi takda masa nak buat perkara yang baik

2. Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah

3, Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2 jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Menangislah kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak

4. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap wajah ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

5. Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka
a. Melihat kaabah sehingga menitis air mata
b. Membaca quran sehingga menitis air mata
c. Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air mata

6. 3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidor!
a. Anak
b. Ibu
c. Suami

Selingan: kata ustaz kalau kita ada perselisihan faham dgn suami sampai nak bercerai, tengok laa muka dia bila dia sedang tidor, kalau masih terbit perasan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai dulu...tapi jika tiada rasa tu semua maksudnya jodoh dah memang takde, boleh proceed pi mahkamah

7. Orang yang selalu menatap and memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya… kira tak menangis teruk laa..Bagi siapa yg masih ada ibu, pandang laa selalu


8. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menujukkan sesuatu pada ibu

9. Kalau ada niat yang baik teruskan laa..Allah akan bersama, jangan takut

10. Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak mampu tolong orang, niat nak tolong pun dah memadai

11. Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di tempat yang terbaik

12. Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit” kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil “wasilah amal”
a. “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”
b. *** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal hal yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita
c. Tapi geng kalau sedekah RM1 takkan nak tuntutkan

13. Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit/musibah

14. Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnail laihirojjiun, ,, then cakap dengan Allah
a. “Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini”
b. “Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini”
Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan orang yang memerlukan.

15. *** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

16. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita yang telah tiada!


17. *** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup
- Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedih gak laa.. pi ke pusara mak kita cakap..“Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu mak bahagia engok cucu mak kawinkan” atau “bapa saya nak kawin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan..” Ustaz kata luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana.

18. Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam next time, kalau dapat sedekah AlFatehah lagi bagus....Assalamualaikum Ya Ahli Kubur AlFatehah....baca dalam hati.... ajarkan kepada anak2.

19. Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan

20. Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya..

21. Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta datang masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk sedekah dah amat susah masa sekarang and takde masa jadi Allah hantarkan orang2 susah ini untuk kita dapatkan pahala!

22. *** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan! ! “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yang buat ibu kita bahagia di sana.

23. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah

24. *** Allah panjangkan usia ibu dan bapa supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak anaknya. Jagalah mereka dengan baik insyallah, syurga balasanya. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.

25. Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita



Selalu Bergaduh Dengan Ibu

26. Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada kemungkinan kita diganggu saka

- Antara ganguan saka, selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, susu bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi/ selalu sakit tulang belakang/ tulang belakang bengkok/ rasa mengantuk selepas asar

- Saka dipindahkan melalui Kasih sayang/ Harta pusaka, walaupun sebiji pinggan / Amalan / Sentuhan

- Symptom dah terkena saka
a. Tak boleh tidor lena tapi bila dekat azan subuh, senang lena
b. Bila dah peringkat teruk, di usia tua kita, tgh malam selalu lapar
c. Susah nak dapat anak, senang gugur
d. Ada rasa kelibat orang lalu
e. Yang lagi parah, saka bersetubuh dgn kita, mengandung tapi anak hilang dalam kandungan jadi bila nak berintim, bercakap laa sedikit kerana saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam
f. Cara hilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 sampai habis, insyallah saka akan cair dan keluar dari badan

- Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and cancer tulang.

- 3 penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari syaitan adalah cancer, aids and leukemia. Kalau dapat ni pi laa perawatan cara islam jugak.

- Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita tolong zikirkan

- Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas.. “Qulhuwallahuahad…” 1000x sehari


Anak Lari Dari Rumah
- Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari

- Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya


Anak Degil
- *** Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK
- Ni seram sket masa nak buat hehehe..mula2 je lepas tu ok..e.g. Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia



You can ask anything! Nak anak senang bangun ke sekolah.. just try and see.

Saturday, November 27, 2010

10 WASIAT LUQMAN AL HAKIM KEPADA ANAK-ANAKNYA


1. JANGAN MENYEKUTUKAN ALLAH

MENYEKUTUKAN ALLAH MERUPAKAN DOSA PALING BESAR YANG TIDA AKAN MENDAPAT KEAMPUNAN DARIPADA ALLAH SWT. KITA HENDAKLAH MELETAKKAN PERGANTUNGAN HANYA PADA ALLAH SWT SAHAJA KERANA DIALAH YANG MAHA BERKUASA KE ATAS SEGALA SESUATU DI DUNIA DAN AKHIRAT.


2.BERBUAT BAIK TERHADAP IBU BAPA

PENGORBANAN IBU BAPA TERHADAP ANAK-ANAK TERLALU BANYAK.OLEH ITU SEBAGAI ANAK,HENDAKLAH BERUSAHA MENJADI ANAK YANG DISENANGI DAN SENTIASA MENDOAKAN MEREKA:"WAHAI TUHANKU KASIHANILAH KEDUA IBU BAPAKU SEBAGAIMANA MEREKA MENGASIHANIKU SEMASA KECIL.


3.SEDAR AKAN PENGAWASAN ALLAH

ALLAH NAMPAK SETIAP PERKARA YANG BERLAKU WALAU SEKECIL ATAU SEHALUS MANA SEKALIPUN.INGATLAH BAHAWA SETIAP PERBUATAN AKAN DIDEDAHKAN DI AKHIRAT KELAK.ALLAH MENGETAHUI SEGALA-GALANYA KERANA TIDAK ADA AMAL PERBUATAN MANUSIA YANG TERLEPAS DARIPADA PENGAWASAN ALLAH


4.MENDIRIKAN SOLAT

SETIAP MUKALAF WAJIB MENDIRIKAN SOLAT DENGAN SEMPURNA YAKNI DENGAN KHUSYUK KERANA IA DAPAT MENCEGAH SESEORANG ITU DARIPADA MELAKUKAN KEMUNGKARAN. INILAH GOLONGAN ORANG-ORANG YANG BERUNTUNG

DAN BERJAYA DI DUNIA DAN AKHIRAT.


5.MENYERU BERBUAT KEBAIKAN

TIDAK ADA YANG LEBIH MULIA SELAIN MENGAJAK MANUSIA KEPADA KEBAIKAN. JANGAN BERTANGGUH-TANGGUH UNTUK BERBUAT KEBAIKAN. DENGAN INI, SEPANJANG HAYAT KITA AKAN TERISI DENGAN KEBAIKAN SEMATA-MATA.


6.MENCEGAH KEMUNGKARAN

KITA HENDAKLAH BERANI MENVEGAH KEMUNGKARAN.ORANG YANG TIDAK MENCEGAH KEMUNGKARAN MERUPAKAN ORANG YANG TIDAK ADA HARGA DIRI DAN AKAN MENDAPAT KUTUKAN DARIPADA ALLAH LANTARAN SIKAP MEREKA ITU.


7.SABAR MENGHADAPI UJIAN HIDUP

KITA WAJIB BERSABAR TERHADAP HAL-HAL YANG MENIMPA KITA. ITU ADALAH TANDA-TANDA SESEORANG ITU MEMPUNYAI KEIMANAN YANG KUAT. KUNCI KEMENANGAN TERHADAP SEGALA TENTANGAN ATAU RINTANGAN ADALAH SABAR.


8.TIDAK BERLAGAK SOMBONG

SIFAT SOMBONG HANYA LAYAK BAGI ALLAH TAPI TIDAK PADA MANUSIA. OLEH ITU ALLAH AMAT MURKA PADA ORANG YANG MENYOMBONG DIRI. SESEORANG YANG SOMBONG AKAN HILANG HARGA DIRINYA DAN RENDAH MARTABATNYA.


9.INGATLAH BAHAWA MANUSIA ITU AKAN MATI.

ORANG YANG CERDIK SENTIASA INGAT AKAN MATI DAN BERSEDIA UNTUKNYA. KITA HENDAKLAH SENTIASA MENGHISAB DIRI DAN BERSEGERA BERTAUBAT APABILA MELAKUKAN DOSA KERANA MATI ITU AKAN DATANG

BILA- BILA MASA SAJA.


10. RENDAHKANLAH SUARAMU.

APABILA BERBICARA, JANGANLAH MENINGGIKAN SUARA. JANGAN SAMPAI ADA ORANG YANG MERASA TERGANGGU DENGAN SUARA KITA. BERBICARALAH DENGAN SUARA YANG SEDAP DIDENGAR DAN DENGAN SUASANA YANG TENANG.

Doa dan zikir moga anak jadi Soleh solehah....


Al-Fatihah 7 kali
Selawat 7 kali
Subhanallah 44 kali
Alhamdulillah 44 kali
Allah hu Akbar 44 kali
Ya Hayyu Ya Qayyum 21 kali
Teruskan dengan bacaan doa..
” Ya Allah Ya Hayyu Ya Qayyum,Ya Rahman,Ya Rahim,
Ya Latif,Ya Jabbar,Ya Khaliq,
Ya Allah permudahkanlah anak-anak kami di dalam urusan mereka
dalam menimba ilmu di atas seruan dan perintah-Mu.
Tenangkanlah hati mereka untuk menerima ilmu-Mu,
lapangkanlah jiwa mereka untuk mengharungi ujian-Mu
dan berkatilah mereka dengan rahmat-Mu.
Amin Ya Rabbalalamin..”

Friday, November 12, 2010

BERSELAWAT UNTUK NABI....

'Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya
berselawat untuk Nabi.
Hai orang-orang yang beriman,
berselawatlah kamu untuk Nabi
dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya
.” Surah al-Ahzab 56.
Lihat juga: ‘Nashr bin Abdurrahman al-Kufi
menceritakan kepada kami,
Zaid bin al Hasan – iaitu al Anmathi –
menceritakan kepada kami,
daripada Ja’far bin Muhammad, daripada
ayah Ja’far iaitu Muhammad, daripada Jabir bin Abdullah,
ia berkata:
Aku pernah melihat Rasulullah saw melaksanakan
ibadah haji pada hari Arafah,
saat itu beliau sedang berkhutbah di atas untanya;
al Qashwa.

Aku mendengar beliau bersabda:
Wahai manusia, sesungguhnya aku telah meninggalkan (sesuatu)
untuk kalian, sepanjang kalian berpegang
teguh kepada sesuatu itu nescaya kalian tidak akan pernah tersesat,
iaitu kitab Allah dan itrati keluargaku.’

Lihat Sahih Sunan at-Tirmidzi,
hadis nombor 3786,
bab sifat-sifat utama keluarga Nabi saw.