Pengisian di dalam blog ini adalah hasil kiriman dari rakan-rakan siber yang mengirim artikel melalui facebook dan email.... mana-mana email yg elok dan macam bagus jer untuk dikongsi ... saya pastekan di sini.... Sebahagiannya pula saya salin dari majalah Ilmiah seperti Solusi dan Anis...terutamanya untuk panduan diri ini dan moga pembaca mendapat manafaat sama....InsyaAllah...

Wednesday, December 8, 2010

Fadhilat Bercukur

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa:

“Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama 40 hari, supaya tidak lupa mengunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu-bulu ari”. (HR Muslim, Ibnu Majjah,Ahmad,Tirmidzi,Nasai dan Abu Daud)

Maksudnya, paling lama pun 40 hari memang kena servis bahagian-bahagan tersebut. Ada yang tak tahu so memang tak buat, tapi yang dah tahu pun tak buat jugak. Sampai ada yang tak pernah bercukur sampai bertahun-tahun lamanya.


Dan antara dialog Rasulullah SAW dengan Iblis,

Pertanyaan Nabi:

“Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?”

Jawab Iblis:

“Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situlah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu.”

Didalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Jabir larangan mendatangi isteri tengah malam sebelum bersisir lebih dahulu dan mencukur bulu ari-ari bagi orang yang baru pulang dari perjalanan jauh.

Kerana itu, penting untuk mencukur bulu ari-ari dan membersihkannya untuk mencegah kutu dan bau yang tidak enak.

Dari sudut saintifik:

Kawasan bulu ari-ari adalah kawasan mudah berpeluh dan banyak keluar peluh. Kalau malas cukur bulu tersebut, maka akan lebih banyak keluarkan peluh. So, bilakena kesan bahan kumuh dari badan serta najis-najis lain, mungkin amat sukar untuk dihilangkan. Lama kelamaan ia mendatangkan bau yang kurang enak. Tambahan pula, mencukur bulu ari-ari boleh mencegah daripada pembiakan kutu. Selain itu, ia juga membantu penjagaan kulit di kawasan kemaluan.

No comments:

Post a Comment